Faktura ustrukturyzowana – co zmieni w Twojej firmie?

Już w przyszłym roku wprowadzimy w Polsce jednolity system faktur elektronicznych. Wraz z nim pojawi się faktura ustrukturyzowana, która z początkiem 2027 stanie się obowiązkową metodą potwierdzania dla wszystkich płatników VAT. 

Będzie to duża zmiana zarówno dla przedsiębiorców, jak też doradców podatkowych i organów kontroli skarbowej. Przyjrzyjmy się więc planowanym przepisom.

Czym jest Krajowy System e-Faktur i faktura ustrukturyzowana?

Krajowy System e-Faktur jest systemem informatycznym, do którego od przyszłego roku wprowadzane będą wszystkie FV wystawiane na terenie Polski. 

System pozwoli na:

  • wystawianie FV,
  • przechowywanie ich,
  • wysyłanie do kontrahenta.

Każda zapisana w systemie faktura po uwierzytelnieniu będzie dostępna dla wystawiającego, kupującego i oczywiście urzędów. Co ważniejsze, będzie też ustrukturyzowana czyli uporządkowana, zapisana w dokładnie taki sam sposób co wszystkie pozostałe. 

Każdy przedsiębiorca będzie wystawiał faktury w ten sam sposób i takiej samej formie (elektronicznej). Przez jakiś czas będziemy jeszcze korzystać z faktur papierowych, ale w ciągu najbliższych 2 lat odejdą one do historii. 

W momencie wystawienia faktura VAT stanie dokumentem przechowywanym przez państwo.

W jakim celu wprowadzamy fakturę ustrukturyzowaną?

Krajowy System e-Faktur jest rozwiązaniem krajowym i odpowiada na lokalne potrzeby, ale też będzie w przyszłości możliwy do zintegrowania z podobnym systemem obejmującym całą Unię Europejską, a możliwe że także kraje EFTA.

Dla nas, w Polsce, jest to przede wszystkim:

  • Unifikacja faktur – do tej pory miały one pewne cechy wspólne, ale ich prawidłowe odczytanie nieraz wymagało wzmożonego wysiłku, zwłaszcza w przypadku firm, dla których FV jest kolejnym folderem reklamowym. 
  • Przeniesienie fakturowania w sferę elektroniczną – aktualnie zdecydowana większość FV wystawiana jest z systemów elektronicznych, ale drukowana i przekazywana klientowi w wersji papierowej. 
  • Przeniesienie odpowiedzialności za przechowywanie – po wprowadzeniu FV ustrukturyzowanych odpowiedzialne za ich przechowywanie będzie państwo, a nie przedsiębiorca. 
  • Ułatwienie sprawdzenia dokumentacji – urzędnik nie będzie miał, ani potrzeby, ani możliwości, by zażądać FV od przedsiębiorcy. Sprawdzi je sobie online. 
  • Ułatwienie księgowania – obowiązki księgowe nie znikną, ale możliwość sprawdzenia w systemie wszystkich wystawionych i otrzymanych FV będzie wyraźnym krokiem naprzód. 

Tyle w skali kraju, przejdźmy do Twojej firmy. 

Faktura ustrukturyzowana – zmiany na lepsze

Wprowadzenie jednolitego systemu faktur elektronicznych w skali kraju będzie mieć zalety także dla Ciebie, jako przedsiębiorcy.

Spodziewamy się, że:

  • Będzie Ci o wiele łatwiej utrzymać porządek w dokumentacji,
  • Nie zapomnisz o dostarczeniu FV do swojego biura rachunkowego,
  • Wszystkie FV będą dla Ciebie łatwo dostępne do sprawdzenia,
  • Zniknie problem FV nieczytelnych, zgubionych, wysłanych podwójnie,

Przede wszystkim jednak przestaniesz odpowiadać za przechowywanie FV

Będzie więc łatwiej, bardziej przejrzyście i z mniejszą odpowiedzialnością. Pewne “ale” mogą się jednak pojawić. 

Faktura ustrukturyzowana – ostrzeżenia

Po wprowadzeniu FV ustrukturyzowanych anulować lub poprawić wadliwą FV będzie można jedynie w systemie KSeF. Zamknie to popularną praktykę “Nie księguj tego, zaraz wyślę Ci poprawioną”. Wszyscy, nawet doradcy podatkowi, czasem z tej furtki korzystali. Teraz raz wprowadzona FV będzie wymagać korekty. 

Wejście w życie przepisów zmusi też te nieliczne firmy, które dotąd nie wystawiały FV elektronicznych żeby zacząć to robić. 

Krajowy System e-Faktur – od kiedy będzie obowiązkowy?

1 lutego 2026 – system KSeF staje się obowiązkowy dla dużych firm (wartość sprzedaży 200 milionów +)

1 kwietnia 2026 – system KSeF zacznie obowiązywać Twoją firmę. (zacznie się okres przejściowy)

1 stycznia 2027 – zakończy się okres przejściowy.

Pomiędzy 1 kwietnia, a 31 grudnia 2026 będzie możliwe posiłkowanie się FV papierowymi czy wystawianie FV z kas rejestrujących. 

Polecamy jednak przejść na nowy system możliwie najwcześniej. 

Kto musi przejść na KSeF, a kto nie?

Każdy kto wystawia FV będzie musiał korzystać z faktur ustrukturyzowanych

  • przedsiębiorcy, którzy są zwolnieni z podatku VAT; 
  • przedsiębiorcy zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT; 
  • podatnicy zweryfikowani w Polsce do procedury unijnej OSS, którzy posiadają polski identyfikator podatkowy NIP. 

Jak przygotować się na fakturę ustrukturyzowaną?

W celu spełnienia wymogów określonych w przepisach (i ułatwienia sobie życie):

  • utwórz konto w systemie KSeF,
  • uzyskaj certyfikat wystawcy faktur by móc wystawiać je offline (zostaną przesłane później),
  • sprawdź czy Twoje oprogramowanie jest już kompatybilne z nowym systemem (powinno być),
  • spokojnie i mając na to czas wystaw w systemie pierwszą FV na długo przed tym nim będzie to obowiązkowe.

Jeśli napotkasz na trudności – zapraszam na poradę podatkową.

Faktury ustrukturyzowane są dobrym rozwiązaniem i ostatecznie ułatwią pracę nam wszystkim. 

Rate this post